איך בכלל מתחילים לייצר גבולות אצל מתבגרים – חלק א'

לעשות את זה נכון ולאורך זמן!  

האם ניתן בכלל להציב גבולות למתבגרים?
זה אפשרי?

כי הם לא ממושמעים! זה דור בלי גבולות!
הם לא מוכנים לשמוע כלום!
הם פורקים עול! עושים לנו דווקא!

האמת, כן, אתם צודקים לרב, אך…
בניגוד למה שהם יגידו לכם,

הם צריכים אתכם, הורים עם כללים וגבולות ברורים!

  • הורים שיודעים מה מותר ומה אסור

(כי הם מבלבלים בין אחריות לבין לעשות מה בא לי ).

  • הורים שינחו אותם
    (כי הם צריכים הנחייה ולא חינוך…)
  • הורים שיתמכו בהם
    (כי מרגישים ששופטים אותם ומבקרים אותם כל הזמן)
  • הורים שהם מקור להשראה
    (כי זה מה שאתם בשבילם, השראה!!!)
  • הורים עם סמכות סמויה
    (כי כבר קשה להם שמנחיתים עליהם הוראות)

ומה קורה בשטח היום?

  • יש את החוקים שההורים החליטו עליהם,
  • על פי רוב ההורים מתקשים לאכוף אותם.
  • בגיל ההתבגרות יש נטייה למרוד בחוקים.
  • ההורים לא תמיד מקפידים עליהם.
  • יש מריבות וצעקות כדי לקיים את החוקים.
  • יש שחיקה באיכות ההורות.
  • הכי הכי זה מריבות בין ההורים עצמם סביב לחוקים.

קבלו טיפ ענק להביא חוקים לבית, בלי הרבה התנגדויות?

כמה פעולות מקדימות להקל על הביצוע.

  • החליפו את המילה 'גבולות' למילה יותר ברורה 'כללי מסגרת'.
    גבולות גורמים היום אצל המתבגרים התנגדות אוטומטית.
    אין יותר 'גבולות' או 'חוקים' אלא יש 'כללי מסגרת'
    מה פתאום? כי משפחה היא מסגרת עם כללים!
    לגדול בבית בלי כללים מבלבל,
    לא יודעים מה נכון ואיך נכון להתנהג.
    לפעמים צועקים עליהם, לפעמים מוותרים להם…
  • לא מנחיתים כללי מסגרת על ילדים או מתבגרים
    כשמנחיתים על ילדים משהו –
    ישר עולה התנגדות.
    אף אחד לא אוהב שמחליטים בשבילו.
  • תבואו עם ראש פתוח.
    צרו מצב שבו הילדים מציעים רעיונות לכללי מסגרת.
    כשהילדים מציעים משהו – יש סיכויים שזה יקרה.
    הם יציעו פתרונות לקשיים שאתם תעלו.
  • תכננו מפגש משפחתי שבו אתם, הילדים והמתבגרים
    יחד תחליטו על כללי המסגרת.
    תכנון מפגש כזה מגבש, מאחד,
    ובעיקר מאוד יעיל להפחתת ההתנגדויות שלהם.
  • קודם תהיה החלטה משותפת של ההורים
    על 1-3 כללי מסגרת הכי חשובים בכמה תחומים.
    כדאי לבחור מגוון תחומים
    (לימודים, משפחה, חברים, יציאות, הרגלים, סדר).
    שימו לב שיש כללי מסגרת למען הילד
    ויש כללים למען ההורים.
    החליטו על גמישות מסוימת בכללי המסגרת האלה.
    למשל: פעם בחודשיים אפשר להכריז על יום חופש
    באישור מבית הספר ולא צריך להמציא מחלה לשם כך.
  • החליטו על יום ושעה בתיאום עם כל המשפחה.
    נוכחות חובה, לא מוותרים לאף אחד.
    הכריזו על משך הפגישה (שעה-שעה וחצי)
    ועמדו בזמנים.
  • קבעו את מקום ההתכנסות
    בפינת האוכל מסביב לשולחן.
    לא בחדרים, לא בסלון ולא במרפסת (נוח מדי).
  • הכינו דפים וכלי כתיבה לכל אחד.
    כל הפלאפונים על שקט באחד החדרים.
    הכינו כיבוד מפנק ושתיה.
    כבו טלוויזיה ורעשי רקע.
  • הכינו 'מיקרופון' (כל סוג של חפץ יהווה מיקרופון)
    שכשמישהו מחזיק בו – רק הוא מדבר.
    אם מישהו רוצה להעיר משהו – שיכתוב את זה.
    הקפידו לתת לכל אחד לדבר ולבטא את עצמו.
    שימו שעון חול או טיימר (לא מתוך פלאפון).

עד כאן ההכנות למפגש הסופר חשוב הזה שבו
תבנו אחת ולתמיד כללי מסגרת
לא בכפייה אלא בשיתוף מלא של הילדים.

בגלל אורך המאמר, חלקתי אותו לשני חלקים.
לכן לחצו כאן לחלק ב'.

זכרו, כשמדובר בחינוך, תמיד, תמיד יש אפשרות לתקן!
עכשיו זה הזמן!


רותי-ריטה דונין 
מאמנת אישית של מתבגרים

הורות עם השראה שמביאה מתבגרים לעשייה מתוך שמחה
054-4382368