איך בכלל מתחילים לייצר גבולות אצל מתבגרים? חלק ב'
הניצוץ הראשון לכללים ברורים בבית!
האם ניתן בכלל להציב גבולות אצל מתבגרים? כן!
זה קשה? לא קשה, זה מאתגר.
זה בכלל אפשרי? ועוד איך, אפשרי וחובה בכל בית!
למי שלא קרא את החלק א'
של ההכנה להפעלת הכללים
זה הלינק כאן
אז הגענו לפגישה המשפחתית החשובה ביותר,
(אל דאגה, זה רק נראה מורכב בגלל שזה הרבה לכתוב)
אז אחרי שקבעתם 2-3 כללי מסגרת
וקבעתם יום ושעה,
והכנתם מטעמים מפנקים,
הגיע מועד המפגש המשפחתי החשוב ביותר
הניצוץ הראשון לבניית כללי מסגרת שיצרו פחות התנגדויות.
- הפגישה המשפחתית
- ביום שנקבע ואחרי שעשיתם
פרומו על חשיבות נוכחות במפגש הזה,
(לחצו כאן להרחבה בנושא.)
הניחו את המטעמים והשתייה על השולחן.
'המיקרופון' מוכן, דפים וכלי כתיבה לכל אחד. - המתינו שכולם יגיעו…
לא לקרא לאף אחד, לא להזכיר.
אם מתבגר סגור בחדר, רק דפקו בדלת ברכות, בלי לדבר.
כשכולם נוכחים – מתחילים. - ההורה הפחות דומיננטי מחזיק את המיקרופון
מתחיל לדבר, מסביר מה המטרה של הפגישה הזו,
ואיך היא תתנהל. - הפעילו את השעון החול מהרגע הזה,
קבעו 2-1 דק' לכל אחד.
אין מי שמדבר יותר זמן כי יש לו יותר דברים להגיד…
זו הזדמנות לתרגל דיבור ממוקד.
החליטו על כללי דיבור מאוד פשוטים.
- תוכן הפגישה
- הסבר על תפקידכם כהורים.
(להרחבה על תפקיד ההורים לחצו כאן)
אל תשתמשו במילה לחנך – אלא להדריך,
לדאוג לבריאותכם הפיזית, הרגשית, הנפשית,
להראות דרך, לכוון להצלחה, לעזור לכם. - הקדמה(2-1 דקות) הסבירו בקצרה שגם אתם לומדים,
עושים, וטועים… ומתקנים.
תנו דוגמאות לכללים שכבר עובדים אצלכם
(ארוחות משפחתיות, פעם בשנה יוצאים לנופש, הודעות סמס)
היום אתם מתכנסים כדי להחליט ביחד על כמה דברים
שלאחרונה לא עובד, שקשה לכם איתם. - ההורה השני מקבל את המיקרופון ומסביר על התחושות
של הזמן האחרון אין אווירה טובה,
חוסר כבוד וזלזול…
(לא לדבר על מישהו ספציפי ולא להסתכל
על מישהו ספציפי…
ואתם אומרים עד כאן! - בשלב הזה אם אחד הילדים רוצה לדבר –
להעביר לו את המיקרופון ולהזכיר שיש לו 2 דק' דיבור.
אם הם אומרים שהבית הזה מלא כללים – מצוין! - נכתוב את הכללים שכבר יש… אולי הם מיותרים…
הראו גמישות כי יש דברים יותר חשובים לטפל בהם.
השיח לא עולה בטונים בשום מקרה…
אם אחד הילדים מתפרץ,
התפקיד שלכם להכיל אותו ואת ההתפרצות…
להמתין דקה ולהמשיך בלי להגיב.
- הארות/הערות חשובות
א. זה מתאים למשפחה שלנו או לא. אין נכון או לא נכון,
ב. זה מה שמרגיש לכם נכון כהורים. אין מקובל או לא מקובל.
ג. הסבירו לילדים שאתם לא מוותרים עליהם, לכן אתם לא מוותרים להם.
ד. הכניסו כללים בצעדים קטנים, כל פעם כלל אחד או שניים…
(הרבה כללים מבלבלים ומכעיסים.)
- עשה ואל תעשה
עשה!
*בהירות – הגדירו את הכללים באופן ברור ובהיר, עם דוגמאות.
*גמישות – תהיו מוכנים להתפשר ולהתגמש והקשיבו לילדים קשב רב.
*מחויבות – עמדו מאחורי הכללים שלכם, הם מחייבים אתכם גם.
*נחישות – תוצאות של פעולה. מה קורה אם לא עומדים בכלל הזה?
*פתיחות – תאפשרו לילדים להציע מה יקרה להם אם הם לא עומדים בזה.
*הקשבה – אם עולה התנגדות (ויעלו התנגדויות) הקשיבו להם קשב רב.
*עקביות – שימו דגש חזק באכיפת הכללים – לפחות לתקופת ההסתגלות.
אל תעשה!
- לא לחפור על הכלל – להסביר במילים קצרות, בהירות וזהו.
- לא להתעקש על זוטות, הורידו אגו בפגישה.
- אל תחליטו על כללים שאתם לא תעמדו בהם.
- אל תשימו כלל נוקשה מדי – כדי לא לגרום למרד המוני.
- אתם לא מחנכים לכללים אלא מתייעצים ומחליטים יחד.
- סיכום והסכם
א. כותבים את הכללים ואת מה קורה אם מפרים אותם, ותולים על המקרר.
ב. כתבו מה שהם אומרים במילים שלהם.
ג. כל אחד חותם על ההסכם.
ד. תחזקו אותם על השיחה, הבגרות וההקשבה (גם אם הייתה קצרה)
ה. ציינו משהו טוב אצל כל ילד וילד.
ו. תודו להם ואחד לשני (בין ההורים) על הזמן וההשקעה.
ז. הציעו משחק משפחתי וסיימו את הפגישה בכיף.
זהו! זה עובד והרבה יותר טוב ממה שנראה לכם.
כל הכבוד לכם שהגעתם עד כאן בקריאה,
מאחלת לכם יישום והשראה לילדיכם,
זכרו, כשמדובר בחינוך, תמיד, תמיד יש אפשרות לתקן!
עכשיו זה הזמן!
אם אתם צריכים חיזוק /תמיכה / או עצה בנושא
אני מזמינה אתכם עכשיו (לפני תחילת שנת הלימודים)
לשיחת ייעוץ ללא התחייבות וללא עלות –
התקשרו: 054-4382368
רותי ריטה דונין
מאמנת אישית של מתבגרים
ומאמנת להורות עם השראה
שמביאה מתבגרים לעשייה מתוך שמחה