גיחה קצרה למוחו של המתבגר שלך – חלק 2

קבלו טיפים שיעזרו לכם להכיר את המתבגר שלכם לעומק
ולתקשר אתו טוב יותר בלי לעורר התנגדויות מצידו.

תהיו בטוחים שהוא לא באמת מתכוון לפגוע או לזלזל בכם,
אלא רק לשמור על עצמיותו ועל חיזוק אישיותו,
למרות שבמבט חטוף זה נראה אחרת.

אם לא קראתם את חלק 1 של הפוסט? – לחץ כאן 

הנה כמה מן ההצהרות שלו שדורשות את הפרשנות שלכם.

  1. 'אל תתקרבו אלי!'

זו לא תגובה אוטומטית, זו קריאה לעזרה, שפירושה לפעמים:
'אני חושש שתבקשו ממני משהו בתמורה'.
'אני מנסה להגן על המרחב הפרטי שלי'.
'אני כועס עליכם וזה לא זמן להתקרבות'.
'אני מפחד להתמסר כדי לא להרגיש אכזבה'.
'חיבוק והתקרבות מתפרשים אצלי כחולשה'.
'ככה אני מקבל הכי הרבה תשומת לב'.

איך תגיבו מולו?

  • לא משנה הסיבה… אתם, אל תעלבו ממנו, לא לעניין!!
  • הוא בודק את התגובה שלכם לראות כמה מהר תוותרו עליו.
  • תהיו בטוחים שאתם חשובים לו מאוד והוא אוהב אתכם!
  • כבדו את המרחב הפרטי שלו ובאמת אל תתקרבו בכוח.
  • תוכלו להביע במילים. 'אנחנו אוהבים אותך'.
  • תאמרו: 'קבל חיבוק וירטואלי עכשיו ומחר חיבוק פיזי'.
  • יותר מאוחר, נסו שוב ותראו שהתגובה שלו שונה לחלוטין.

מה שחשוב כאן הוא לכבד את המרחב שלו אך לא לוותר לו.

  1. 'תעזבו אותי בשקט!'

זו תגובה של 'נשבר לי'.
זה לא אוטומטי למרות שיש ילדים ומתבגרים
שעל כל דבר יענו באופן אוטומטי 'תעזבו אותי'.
לפעמים זה יהיה 'לא יכול יותר, אני צריך מרחב'.
'לא יודע ולא יכול להתמודד עם זה'.
'יש לי עומס רב, אני לחוץ, תקלו עלי'.
'אני עסוק בראש עם דברים אחרים'.

מה עונים לו ומה עושים?

  • תבדקו אם אכן הוא בתקופת לחץ חברתי, מבחנים…
  • תתאמו אתו (בזמן שהוא רגוע ונינוח) מתי הוא מבצע את המשימות שלו.
  • בטון סמכותי ורגוע אמרו לו שאתם מבינים אותו ואתם סומכים עליו שיעשה זאת תוך כמה דקות.
  • תשאלו אותו אם הוא צריך תזכורת לעשות את מה שהתבקש.
  • אל תכעסו עליו!!! הוא באמת לחוץ הרבה יותר ממה שנדמה שלכם, ההתמודדות בבית, בבי"ס ועם חברים יוצרים אצלו מעין סיר לחץ.
  • הוא לא יודע לקחת את הדברים בפרופורציה כמוכם.
  1. 'לא רוצה ללמוד!'

זה לא תגובה אוטומטית
זה אומר: 'אני פוחד להיכשל.
'באמת החומר הזה קשה לי'.
'אני חושב ומאמין שלטעות זה נורא'.
'לא רוצה להיות בלחץ'
'אני פוחד מהביקורת שלכם, מהשיפוטיות שלכם'.
'אני לא יודע איך ללמוד. אני מחפש דרך שמתאימה לי'.
'אני עושה לכם דווקא, להעניש אתכם על משהו שעשיתם'.

מה עושים ואיך מגיבים?

  • הכי חשוב זו התגובה שלכם ברגע זה. תנשמו עמוק!
  • כשאתם קולטים שהוא לומד כדי לרצות אתכם –
    הרפו ושחררו ממש. (מאמר חדש רק על המשפט הזה בדרך)
  • תבדקו אתו בנועם מה קשה לו בלימודים?
  • תבדקו אתו מה יכול לעזור לו להצליח בלימודים?
  • תשאלו אותו אם הוא רוצה לעזוב את התיכון? החטיבה?
  • תבדקו אם אין שם קטע חברתי.

זהו זה!
כל הכבוד שהגעתם לחלק הזה של המאמר,
רק אומר שאתם מחפשים עוד דרכים להגיע אל המתבגר שלכם.

לכן, מעניקה לכם במתנה ובאהבה את המדריך להוריי המתבגרים
שלפי התגובות עליו – הוא יעיל ועוזר מאוד.
לחצו כאן להורדת המדריך. 
אשמח לשמוע תגובות ומשוב מכם עליו.

זכרו, כשמדובר בחינוך, תמיד, תמיד יש אפשרות לתקן!

רותי-ריטה דונין – מאמנת אישית של מתבגרים
הורות עם השראה מביאה מתבגרים לעשייה מתוך שמחה
054-4382368


* לחלק 3 של המאמר – לחץ כאן