איזה מסרים את מעבירה לילד שלך בשם האהבה

איך שהפכתם להיות הורים,
אתם מעבירים לילדים מסרים כל הזמן,
מסרים גלויים ומסרים סמויים.

יש הורים, שבשם האהבה,
קצת נסחפו. 
כל ילד צריך עזרה, הדרכה, הכוונה, תמיכה,
והתפקיד שלכם להיות שם בדיוק בשביל זה…

אך מרוב רוצים בטובתו,
אולי לא שמתם לב איך אתם עושים זאת?
איזה מסרים הילד קולט מכם?

אבא שלי, למשל, לקח את תפקידו קצת כבד –
הוא לא אפשר לי לעשות שום טעות (גדולה או קטנה)
כל מה שעשיתי, הוא היה שם להראות לי
איך צריך לעשות את זה נכון, מדויק, הכי טוב.
כן, כוונה מעולה, הדרך פחות והמסר קשה.
גדלתי עם תחושות משתקות,
רגשות ש'אני לא מספיק טובה', 'לא יכולה לבד'…

הרבה מתבגרים וילדים מדהימים ומוכשרים,
מגיעים אלי לאימון אישי עם התחושה של 'לא מספיק',
עם חוסר בטחון, עם פרפקציוניזם שמשתק אותם מעשייה.
ילדים לא חייבים לעבור את הסיוט הזה,

לכם, ההורים של היום יש
יותר הבנה,
יותר כלים 
והרבה יותר מודעות.
כל מה שאתם צריכים זה… תזכורת קטנה וחזרתיות!
אני כאן בשביל זה.

אז הרגע הזה שאת מסתכלת על המתבגר שלך מתקן או עושה משהו
שלא מצליח לו, והוא מתוסכל והוא צועק או מתפרץ,
ברגע הזה ממש, מה את עושה?
 אפשרות א':
              את מתמלאת ברגשות עזים של חמלה ואהבה 
              ואת מציעה לו את עזרתך, כי את רואה 
              צריך עזרה, שאת יודעת איך עושים זאת,
              את רוצה שהוא יעשה את זה כמו שצריך.

כשאת מגיבה ככה, חלק מהמסרים הגלויים הם:

  • 'אני דואגת לך, אני רוצה שייצא לך ציור יפה.'
  • 'אני עוזרת לך, זה התפקיד של אימא.'
  • 'אני עוזרת לך כדי שיהיה לך יותר קל.'
  • 'אני רוצה ללמד אותך איך עושים את זה נכון, יפה, טוב…'
  • 'אני רוצה שתצליח במה שאתה עושה,'
  • 'אני שמחה כשאתה עושה את זה נכון.'
  • 'כשיש לך בעיה, תקרא לי אני אבוא ואפתור לך אותה.'
  • 'כך עושים את זה, כך צריך לעשות את זה…'

אך יחד עם המסרים הגלויים, הילד או המתבגר קולט גם מסרים סמויים,
שהם מעבר למילים, מעבר למעשים.
לא תמיד מוצהר, לא בכוונה, או לא במודע…

חלק מהמסרים הסמויים שהילד או המתבגר קולט,

  • 'אני לא עושה את זה כמו שצריך.'
  • 'יש רק דרך אחת טובה לעשות את זה.'
  • 'אני עושה טעויות וזה לא טוב לכן את עוזרת לי.'
  • 'אני עוד קטן וצריך ללמוד מגדולים.'
  • 'אני לא יודע להתמודד.'
  • 'את לא סומכת עלי ולכן את מראה לי איך עושים.'
  • 'אני לא יכול להסתדר לבד.'
  • 'אני לא יודע לחשוב באופן עצמאי.'

    אפשרות ב':

    את מתמלאת ברגשות עזים של חמלה ואהבה, 
    אך נותנת לו להתמודד עם התסכול והאכזבה.
    את צופה בו איך הוא מתמודד, טועה, מתקן,
    איך הוא בונה שוב ושוב וגם אז לא ממש יוצא.

כשאת מגיבה כך, המסרים הגלויים שאת מעבירה לו:

  • 'אני חושבת שאתה יכול להסתדר.'
  • 'זה העסק שלך (המשחק שלך, העבודה שלך…)'
  • 'מה שייצא – זה בסדר מבחינתי.'
  • 'אני לא מתערבת לך בעבודה שלך.'
  • 'אני רק מסתכלת ומבינה אותך.'
  • 'בסוף אתה תלמד לעשות את זה בדרך שלך.'

וגם כאן יש מסרים סמויים שהילד קולט

  • 'את סומכת עלי שאעשה את זה בסוף.'
  • 'אני יכול לבד'
  • 'יש הרבה דרכים לעשות משהו.'
  • 'אני בוחר את הדרך שלי.'
  • 'אני מרגיש בטוח שאת תומכת בדרך שלי.'
  • 'לא תמיד זה מצליח בפעם הראשונה.'
  • 'עם סבלנות, גם אני אמצא את הדרך הטובה והקצרה.'
  • 'אני לומד מהטעויות שלי.'

לצפייה בסרטון 'חיזוק דימוי עצמי'

זה לא טוב או רע לעזור לילד,
תלוי מה המטרה לכם כהורים באותה סיטואציה.                                                  

כשאתם רוצים ללמד אותו להתמודד עם הקשיים שלו,
לעצב אותו כאישיות חזקה ומתמודדת,
לפתח בו ועוצמה פנימית,
לבנות אצלו דימוי עצמי חיובי ובריא –

  • תתאפקו! תחזיקו את עצמכם מלהציע לו או לעזור לו
  • תנו לו להתמודד עם אתגרים בכל גיל, זה מחזק את הביטחון העצמי שלו
  • תאפשרו לו לטעות, כך הוא לומד ומתחזק.
  • תחזקו אותו במעשים שלו, זה טוב לדימוי העצמי.
  • תפרגנו לו, כך הוא ירגיש את אהבתכם.
  • תתמכו בו גם כשהוא עושה טעות, שהוא ירגיש אנושי ונורמלי.
  • תהיו מודעים למסרים הסמויים שלכם, יחסוך להם בעיות רגשיות.

וכשאתם בקטע של לסיים משימה, תוצאה מיידית,
כי לפעמים חשוב לכם לקבל תוצאה, ציון, מוצר מוגמר,
אז תעזרו לו אך במינימום של המינימום.

זהו!
תודה שקראת את המאמר החשוב הזה 
ומקווה שקיבלת ממנו ערך.

לאות הערכה,
שמחה לתת לך במתנה
את המדריך להוריי המתבגרים
שלפי התגובות הוא יעיל ומעשי מאוד.
להורדת המדריך – לחצו כאן

זכרו, כשמדובר בחינוך, תמיד, תמיד יש אפשרות לתקן!

רותי דונין – מאמנת אישית של מתבגרים
לשאלות או רעיונות
התקשרו: 054-4382368