נכון שילד, כל ילד, צריך עזרה, הדרכה, הכוונה, תמיכה…

נכון שילד צריך ללמוד מתי ואיך עושים זה וזה…

ונכון שזה התפקיד שלכם להיות שם בדיוק בשביל זה…

אבל לפעמים הכוונה כל כך טובה, כל כך רוצים בטובתו

שלא שמים לב למסר (מה אתה לומד מזה) שמעבירים לילדים

אלא עסוקים בדרך  )איך לעשות את זה).

אבא שלי, למשל, לקח את תפקידו יותר מדי כבד –

הוא לא אפשר לי לעשות שום טעויות (לא קטנות, לא גדולות)

כי אהב אותי מאוד ורק רצה בטובתי, זה היה ברור לי.

הוא עשה הכל נכון, טוב ומדויק.

כל עבודה שעשיתי, הוא היה שם להראות לי

איך צריך לעשות נכון, מדויק, הכי טוב.

מסר סמוי שקיבלתי היה

שצריך לעשות הכל מושלם כמוהו, להיות כמוהו.

זה אף פעם לא הצליח לי.

גדלתי עם תחושות חזקות של 'אני לא מספיק טובה',

הרבה מתבגרים וילדים מדהימים ומוכשרים,

מגיעים אלי לאימון אישי עם תחושה של 'אני לא מספיק',

עם כזה חוסר בטחון, עם כאלה פחדים שמשתקים אותם ממש.

ילדים לא חייבים לעבור כזה סיוט בתהליך ההתבגרות שלהם.

לכם, ההורים של היום יש יותר הבנה,

 יותר כלים והרבה יותר מודעות.

כל מה שאתם צריכים זה…

תזכורת קטנה וחזרתיות!

אז הנה אני כאן בשביל זה.

כדי שהילדים שלך יעברו חוויה אחרת אני מעלה שוב

למודעות מצבים של עזרה לילד כן או לא,

וזאת על מנת למנוע נזקים עתידיים (רגשיים, נפשיים, פיזיים).

הרגע הזה שאת על הילד שלך עושה עבודה או אפילו בונה בלגו.

את רואה שלא מצליח לו, והוא מתוסכל כי לא יוצא לו נכון,

(אולי הוא בוכה, צועק, מתפרץ).

ברגע הזה ממש מה את עושה? איך זה מרגיש לך?

  1. את מציעה לו את עזרתך, כי יש לך רגשות עזים של חמלה ואהבה ואת רוצה שייצא לו טוב, יפה, נכון. 
  2. v   'אני רואה שאתה צריך עזרה'
  3. v   'בוא, אראה לך איך עושים את זה',
  4. v   'אני אגיד לך איך לעשות ואתה תעשה את זה נכון'.

כשאת מגיבה ככה, הנה חלק מהמסרים הגלויים שאת מעבירה לו:

  • אני דואגת לך, אני רוצה שייצא לך ציור יפה.
  • אני עוזרת לך, זה התפקיד של אימא.
  • אני עוזרת לך כדי שיהיה לך יותר קל.
  • אני רוצה ללמד אותך איך עושים את זה נכון, יפה, טוב…
  • אני רוצה שתצליח במה שאתה עושה,
  • אני שמחה כשאתה עושה את זה נכון.
  • כשיש לך בעיה, תקרא לי אני אבוא ואפתור לך אותה.
  • כך עושים את זה, כך צריך לעשות את זה…

יחד עם המסרים הגלויים, הילד קולט גם את המסרים הסמויים,
מעבר למילים, מעבר למעשים.
לא תמיד מוצהר, לא ממש בכוונה, וגם לא תמיד במודע…

המסרים הסמויים שהילד קולט כשאת עוזרת לו,

  • אני לא עושה את זה כמו שצריך.
  • יש רק דרך טובה אחת לעשות את זה.
  • אני עושה טעויות וזה לא טוב לכן את עוזרת לי.
  • את עושה את זה טוב יותר.
  • אני לא יודע להתמודד.
  • את בטח לא סומכת עלי שאעשה את זה טוב,
  • אני לא יכול להסתדר לבד.
  • אני לא יודע לחשוב באופן עצמאי.
  • את נותנת לו להתמודד, כי יש לך רגשות עזים של חמלה ואהבה,
  • אך את רוצה לתת לו כלים להתמודד באתגרי החיים שלו.
  • את רוצה שימצא את הדרך שלו לעשות דברים
  • את מאמינה שהוא יימצא בסוף את הדרך
  • את יודעת שלומדים מטעויות
  • את סומכת עליו שיתחזק מהטעויות והקשיים שלו

כשאת מגיבה כך, המסרים הגלויים שאת מעבירה לו:

  • אני יודעת שאתה יכול להסתדר.
  • זה העסק שלך (המשחק שלך, העבודה שלך…)
  • מה שייצא – זה בסדר מבחינתי.
  • אני לא מתערבת לך בעבודה שלך.
  • אני רק מסתכלת ותומכת במה שאתה עושה.
  • בסוף אתה תלמד לעשות את זה בדרך שלך.

וגם כאן יש מסרים סמויים שהילד קולט:

  • אני יכול לבד,
  • את סומכת עלי שאעשה את זה בסוף.
  • יש הרבה דרכים לעשות משהו.
  • אני בוחר את הדרך שלי.
  • את כאן כדי לתמוך בי.
  • זה בסדר גמור איך שיצא לי. אני מיוחד בדרך שלי.
  • לא תמיד זה מצליח בפעם הראשונה.
  • עם סבלנות, גם אני אמצא את הדרך הטובה והקצרה.
  • אני מתחזק בטעויות שלי.
  • אני לומד מהטעויות שלי.

אני יודעת שאת כל זה את כבר יודעת

זו רק תזכורת!

כי לפעמים בקצב החיים שלנו – דברים קטנים כאלה

פשוט נדחקים לפינה והתגובה הראשונה כשלילד קשה,

ישר רצים להציע לו, לעזור לו,

לעשות בשבילו, ולפעמים גם לדבר בשמו…

אז עכשיו שהזכרתי לך –

האם את שמה דגש בדרך (איך) שבה הוא עושה דברים,

או במסר (מה) שאת רוצה להעביר לו לחיים…

מאחלת לכם הורות נפלאה!!

רותי דונין – מאמנת אישית של מתבגרים

נ.ב.

*אני מאמינה שתפקיד ההורים התשנה עם השנים, 
היום, אני יודעת שהורות חכמה היא להיות
מקור השראה לילדים ומתבגרים
לכן, אם את/אתה רוצה וחושב/ת שאני יכולה לעזור לך,

אני מזמינה אותך להרים אלי טלפון –     054-4382368 

איך משקפים למתבגרים הצלחות בטחון עצמי בטחון עצמי של מתבגרים בלבול המתבגרים חיזוק מתבגרים מה המתבגרים מרגישים סומכים על מתבגרים תשומת לב המתבגרים