קבלו טיפים שיעזרו לכם להכיר את המתבגר שלכם לעומק

ולתקשר אתו טוב יותר בלי לעורר התנגדויות מצידו.

הוא לא באמת מתכוון לפגוע או לזלזל בכם,
למרות שבמבט חטוף זה נראה אחרת.

 

לא קראתם את חלק 1 של הפוסט? – לחץ כאן

הנה כמה מן ההצהרות שלו שדורשות את הפרשנות שלכם.

  1. 'אל תתקרבו אלי!'

זו לא תגובה אוטומטית, זו קריאה לעזר, שפירושה לפעמים:
'אני חושש שתבקשו ממני משהו בתמורה'.
'אני מנסה להגן על המרחב הפרטי שלי'.
'אני כועס עליכם וזה לא זמן להתקרבות'.
'אני מפחד להתמסר כדי לא להרגיש אכזבה'.
'חיבוק והתקרבות מתפרשים אצלי כחולשה'.
'ככה אני מקבל הכי הרבה תשומת לב'.

איך תגיבו מולו?

  • לא משנה הסיבה… אתם, אל תעלבו, לא לעניין!!
  • הוא בודק את התגובה שלכם לראות כמה מהר תוותרו עליו.
  • תהיו בטוחים שאתם חשובים לו מאוד והוא אוהב אתכם!
  • כבדו את המרחב הפרטי שלו ובאמת אל תתקרבו בכוח.
  • תוכלו להביע במילים. 'אנחנו אוהבים אותך'.
  • תאמרו: 'קבל חיבוק וירטואלי עכשיו ומחר חיבוק פיזי'.
  • יותר מאוחר, נסו שוב ותראו שהתגובה שלו שונה לחלוטין.

מה שחשוב כאן הוא לכבד את המרחב שלו אך לא לוותר לו.

  1. 'תעזבו אותי בשקט!'

זו תגובה של 'נשבר לי'.
זה לא אוטומטי למרות שיש ילדים ומתבגרים
שעל כל דבר יענו באופן אוטומטי 'תעזבו אותי'.
לפעמים זה יהיה 'לא יכול יותר, אני צריך מרחב'.
'לא יודע ולא יכול להתמודד עם זה'.
'יש לי עומס רב, אני לחוץ, תקלו עלי'.
'אני עסוק בראש עם דברים אחרים'.

מה עונים לו ומה עושים?

  • תבדקו אם אכן הוא בתקופת לחץ חברתי, מבחנים…
  • תתאמו אתו (בזמן שהוא רגוע ונינוח) מתי הוא מבצע את המשימות שלו.
  • בטון סמכותי ורגוע אמרו לו שאתם מבינים אותו ואתם סומכים עליו שיעשה זאת תוך כמה דקות.
  • תשאלו אותו אם הוא צריך תזכורת לעשות את מה שהתבקש.
  • אל תכעסו עליו!!! הוא באמת לחוץ הרבה יותר ממה שנדמה שלכם, ההתמודדות בבית, בבי"ס ועם חברים יוצרים אצלו מעין סיר לחץ.
  • הוא לא יודע לקחת את הדברים בפרופורציה כמוכם.
  1. 'לא רוצה ללמוד!'

זה לא תגובה אוטומטית
זה אומר: 'אני פוחד להיכשל.
'באמת החומר הזה קשה לי'.
'אני חושב ומאמין שלטעות זה נורא'.
'לא רוצה להיות בלחץ'
'אני פוחד מהביקורת שלכם, מהשיפוטיות שלכם'.
'אני לא יודע איך ללמוד. אני מחפש דרך שמתאימה לי'.
'אני עושה לכם דווקא, להעניש אתכם על משהו שעשיתם'.

מה עושים ואיך מגיבים?

  • הכי חשוב זו התגובה שלכם ברגע זה. תנשמו עמוק!
  • כשאתם קולטים שהוא לומד כדי לרצות אתכם –
    הרפו ושחררו ממש. (מאמר חדש רק על המשפט הזה בדרך)
  • תבדקו אתו בנועם מה קשה לו בלימודים?
  • תבדקו אתו מה יכול לעזור לו להצליח בלימודים?
  • תשאלו אותו אם הוא רוצה לעזוב את התיכון? החטיבה?
  • תבדקו אם אין שם קטע חברתי.
  1. 'לא רוצה'

לעיתים ה'לא רוצה' הוא בא באוטומט ולפעמים הוא ממש מכוון.

כשהוא מגיב מיד ובלי לחשוב זה אומר:

'אני רוצה לבטא את רצונותיי ואיתכם אני לא יכול'

'אולי אני ארצה מאוחר יותר'

כשהוא חושב ואז מגיב זה אומר לרוב:

'אני עסוק עכשיו בדברים שלי'

'אתם לא מרפים ולא נותנים לי זמן להיות עם עצמי'
'לא רוצה לרצות אתכם, אני רוצה לפתח את הרצונות שלי בעצמי'

מה עושים ואיך עושים?

  • בכל מקרה אל תיפגעו ואל תיקחו את התשובה שלו כסופית
  • קבעו אתו שאתם מכבדים זמן מסוים שהוא מחליט עליו,
    (נניח שעתיים ביום) זמן איכות עם עצמו
    שאתם לא מבקשים ממנו ולא נעזרים בו בכלל…
    מבטיחה לכם שלאט לאט כשהוא רואה שאתם מכבדים

את זמנו… ה'לא רוצה' יילך ויפחת.
זה טוב וחשוב לעשות זאת עם כל ילד במשפחה.

  • כשאתם מתעקשים, אתם יוצרים התנגדויות מתמשכות
  • בזמנים של רוגע – שאלו אותו מה הרצונות שלו באמת
  • כבדו את המילה שלו ושלכם!

זהו זה! 

קודם כל 'כבוד לכם!' 

הגעתם עד לחלק הזה,
אתם באמת מחפשים דרכים להשתפר כל הזמן ועושים מעשים.
אכן רק מעשים מביאים תוצאות רצויות. יישר כוח!

קבלו ממני במתנה, מדריך להוריי המתבגר להורדה לחץ כאן…

 

בהצלחה גדולה!
אני כאן בשבילכם! 

ריטה (רותי ) דונין –

מאמנת אישית של מתבגרים

ומנחה הורים להורות עם השראה

פלא: 054-4382368

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *