ברגע שהפכתם להיות הורים, אתם מעבירים לילדים

מסרים גלויים ומסרים סמויים רבים בשם האהבה…

לקחתם על עצמכם משימת חיים ואחריות לא פשוטה.

אך יש הורים, שבשם האהבה, לקחו את זה רחוק מדי.

נכון שילד, כל ילד, צריך עזרה, הדרכה, הכוונה, תמיכה…

נכון שילד צריך ללמוד מתי ואיך עושים זה וזה…

ונכון שזה התפקיד שלכם להיות שם בדיוק בשביל זה…

אבל לפעמים הכוונה כל כך טובה, כל כך רוצים בטובתו

שלא שמים לב לדרך (איך) או למסר (מה) שמעבירים לילדים.

אבא שלי, למשל, לקח את תפקידו יותר מדי כבד –

הוא לא אפשר לי לעשות שום טעויות (קטנות או גדולות)

כי אהב אותי מאוד ורק רצה בטובתי, זה היה ברור לי.

הוא עשה הכל נכון, טוב ומדויק. הוא היה מושלם כזה.

כל עבודה או פעולה שאני עשיתי, הוא היה שם להראות לי

איך צריך לעשות את זה נכון, מדויק, הכי טוב.

כן, הכוונה מעולה, הדרך לא כל כך והמסר קשה,

מסר סמוי שצריך לעשות הכל מושלם כמוהו, להיות כמוהו.

וכמובן שזה אף פעם לא הצליח לי.

גדלתי עם תחושות חזקות של 'אני לא מספיק טובה', 'אני לא יכולה לבד'…

הרבה מתבגרים וילדים מדהימים ומוכשרים,

מגיעים אלי לאימון אישי עם כזו תחושה של 'לא מספיק',

עם כזה חוסר בטחון, עם כאלה פחדים שמשתקים אותם ממש.

באמת שילדים לא חייבים לעבור כזה סיוט בתהליך ההתבגרות שלהם.

לכם, ההורים של היום יש יותר הבנה, יותר כלים והרבה יותר מודעות.

כל מה שאתם צריכים זה… תזכורת קטנה וחזרתיות!

אז הנה אני כאן בשביל זה.

כדי שהילדים שלך יעברו חוויה אחרת אני מעלה שוב

למודעות מצבים של עזרה לילד כן או לא,

וזאת על מנת למנוע נזקים עתידיים (רגשיים, נפשיים, פיזיים).

הרגע הזה שאת מסתכלת על הילד שלך מצייר או בונה לגו…     

את רואה שלא מצליח לו, והוא מתוסכל כי לא יוצא לו נכון,

או יפה כמו שאת עושה (אולי הוא בוכה, צועק, מתפרץ).

ברגע הזה ממש מה את עושה? איך זה מרגיש לך?

קורה אחד מהשניים…

  1. את מתמלאת ברגשות עזים של חמלה ואהבה ואת מציעה לו את עזרתך,

'אני רואה שאתה צריך עזרה'

'בוא, אראה לך איך עושים את זה',

'אני אגיד לך איך לעשות ואתה תעשה את זה נכון'.

כשאת מגיבה ככה, הנה חלק מהמסרים הגלויים שאת מעבירה לו:

יחד עם המסרים הגלויים, הילד קולט מסרים סמויים, מעבר למילים, מעבר למעשים.

לא תמיד מוצהר, לא בכוונה, או במודע…

(זה בא מהחוויות שלנו כילדים, מהפחדים שלנו מכישלון, זה מגיע ממקומות שלא תמיד כיף לנו איתם.)

המסרים הסמויים שאת מעבירה לילד כשאת עוזרת לו,

(לא תמיד כל המסרים האלה מגיעים אליו בבת אחת):

2.  את מתמלאת ברגשות עזים של חמלה ואהבה, אך נותנת לו להתמודד עם התסכול והאכזבה.

את צופה בו איך הוא מתמודד, איך הוא צובע מחוץ לקווים, איך הוא בונה שוב ושוב וגם אז לא ממש יוצא.

כשאת מגיבה כך, המסרים הגלויים שאת מעבירה לו:

וגם כאן יש מסרים סמויים שהילד קולט         

זה לא טוב או רע לעזור לילד,

תלוי מה המטרה לכם כהורים לילדים. 

אם אתם רוצים ללמד אותו להתמודד עם הקשיים שלו,

אם אתם רוצים לעצב אותו כאישיות חזקה ומתמודדת,

אם אתם רוצים לפתח בהם בטחון עצמי  ועוצמה פנימית,

אם אתם רוצים לבנות אצלו דימוי עצמי חיובי ובריא –

ואם אתם בקטע של לסיים משימה, להשיג תוצאה מיידית טובה,

של לעשות את זה מהר, לקבל מוצר מוגמר מעולה,

כי לפעמים שהדרך פחות חשובה אלא חשוב לכם לקבל תוצאה, ציון, מוצר מוגמר.

למרות שאני מאמינה שכל התנסות של משחק, ציור או הכנת עוגה…

היא הזדמנות מצויינות שלכם ללמד ילד להתמודד, להתחזק, לעשות בדרכו שלו,

זו הזדמנות פז לאפשר לילד לפתח אישיות חזקה ועצמאית.

בהצלחה!

רותי דונין – מאמנת אישית של מתבגרים

נ.ב.

*אני מאמינה שתפקיד ההורים התשנה עם השנים, היום, אני יודעת שהורות חכמה היא להיות

מקור השראה לילדים ומתבגרים, לכן, אם את/אתה רוצה וחושב/ת שאני יכולה לעזור לך,

אשמח להעניק לך פגישת יעוץ ללא עלות וללא מחויבות

שבה תוכל/י לשתף אותי בקושי או באתגר עם הילד שלך

ואשמח לתת לך טיפים שייצרו שינויים גדולים במשפחתך

אני מזמינה אותך להרים אלי טלפון –     054-4382368

או לחיצה כאן כדי להירשם ואחזור אליך תוך יום.

** רב המאמר כתוב בלשון נקבה מתוך זרימה ונוחות הכתיבה

אך כמובן שהוא פונה גם לאבות (שתופסים לדעתי

חלק משמעותי ביותר בתפקיד ההורות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *